Vrouwen die aan het begin van hun carrière staan, zijn zich bewust van de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op hogere posities in de organisatie. Echter ervaren zij geen conflict met hun mannelijke collega's en beschouwen ze mannen niet als een belemmering voor hun carrière.
Deze doelgroep heeft dromen en doelen voor hun carriére, en ze putten inspiratie en motivatie uit succesvolle vrouwen in hun omgeving. Helaas vindt de doelgroep het moeilijk voor om deze doelen en dromen te realiseren, omdat ze zich niet zelfverzekerd genoeg voelen om de juiste stappen te zetten of omdat ze niet weten welke stappen ze precies moeten zetten. Een meespelende factor hierbij is dat vrouwen vaak de neiging hebben om anderen tevreden te houden en hun eigen behoeften op de tweede plaats te zetten.
Hogeschool Rotterdam
Vrouwen die net met hun carrière starten zelfverzekerdheid en sturing geven in hun carrière doelen
Februari 23’ - April 23’
Vrouwen die net met hun carrière starten
Vrije opdracht - Individueel
The Bathroom break-line is een platform dat ontworpen is om vrouwen die net met hun carriére starten zelfverzekerdheid en sturing te geven in deze carrière. Dit gebeurd door via The Bathroom break-line, gelijkgestemde vrouwen met elkaar in contact te laten komen om elkaar te adviseren, inspireren en motiveren. The Bathroom break-line is een online community waarop vrouwen samengebracht worden op basis van skills en ervaring. Hierna worden ze elkaars mentor door te delen wat zal leren en bereiken en door elkaar hierover advies te geven.
Tijdens deze ontwerpopgave heb ik gebruik gemaakt van het Connect - Concept- Create ontwerpproces. Tijdens de Connet-fase heb ik onderzoek gedaan naar de problemen die de doelgroep, vrouwen die net met hun carrière starten , ervaren en heb ik inzichten, ontwerprichtlijnen en een ontwerpopgave geformuleerd. Tijdens de concept fase heb ik verschillende iteraties doorlopen. Ik heb 3 concepten bedacht met behulp van concurrentie analyse, cocreatie en roundrobin waarna ik deze concepten heb ikuitgewerkt tot paperprototypes, en getest heb ik een definitief concept geformuleerd. Tijdens de create fase heb ik door middel van verschillende iteraties te doorlopen het concept uitgewerkt tot een applicatie. Lees verder om te zien welke ontwerpactiviteiten ik heb ingezet.
Ik ben mijn onderzoek gestart met deskresearch. Mijn eerste methode was een Secondary Research. Hiermee wilde ik me oriënteren op het probleemdat mannen vaker op hogere posities zitten dan vrouwen. Ik wilde in kaart brengen hoe groot het probleem is, wat de oorzaak van het probleem is en welke eventuele andere oplossingen er voor het probleem zijn. Het resultaat was dat ik nu meer wist over het probleem, ik wist mogelijke oorzaken van het probleem en ik wist welke oplossingen er al bestonden. Ik heb mijn resultaten op een digitale insight wall geplaatst in het programma FigJam.
Het gevolg van de Secondary research was dat ik wildeweten hoe de doelgroep tegen het probleem aankijkt? Zijn ze zich bewust van het probleem? Kloppen de gevonden oorzaken? En maakt de doelgroep al gebruik van bestaande oplossingen? Om dit te weten te komen heb ik een enquête naar de doelgroep uit gestuurd. De enquête is uiteindelijk 32 keer ingevuld. Ik heb de resultaten geanalyseerd en kwam op nieuwe observaties. Deze bevindingen zijn ook op de insight wall geplaatst.
Omdat ik met mijn enquête vooral te weten bengekomen wat vrouwen achteraf zeggen en nietzozeer wat ze echt doen heb ik besloten om een experience sampling uit te voeren. Aangezien ik me richtte op vrouwen en hunloopbaan, heb ik mijn respondenten verzocht om direct na hun werkdag de experience sampling uit te voeren. De experience sampling bestond uit eenaantal vragen over hun werk die ik ze liet invullen via Google forms. Dit resulteerde uiteindelijk in getuigenissen van de doelgroep over hun werkdag .
Ik had zelf al een hoop data en observaties verzameld over de problemen waar vrouwen aan de start van hun carrière tegenaanlopen. Ik wilde nu weten of mijn onderzoeksdata overeenkomt met het perspectief wat experts, die al langer met dit thema bezig zijn, hebben op dit probleem. Hiervoor heb ik een expert interview afgenomen. Ik ben in contact gekomen met Chantal Schenkels, zei zet zich in voor vrouwen in hun carrière waarop ze zich vooral focust in de techniek sector. Omdat zei een boek geschreven heeft en lezingen geeft over dit onderwerp heb ik haar geïnterviewd als expert. Tijdens het interview kwam ik tot de conclusiedat ik mijn onderzoeksdata klopte omdat deze overeenkwam met de antwoorden van Chantal. Ik kwam ook tot nieuwe inzichten welke ik meegenomen heb tot het vormen van ontwerprichtlijnen voor deze ontwerpopgave.
Ik heb uit mijn data en observaties van mijn onderzoek methodes inzichten gevormd. Deze inzichten heb ik overdraagbaar gemaakt door er insight cards van te maken. Hiermee had ik een conclusie van mijn onderzoek heb. Deze inzichtkaarten heb ik het hele proces gebruikt om focus te houden welke problemen de doelgroep ervaart.
Met behulp van de inzichten en alle onderzoeken data heb ik een customer journey gemaakt van de doelgroep. Om beter in kaart brengen en te begrijpen wat dehuidige situatie is van de doelgroep en welke pijnpunten ze ervaren in het behalen van hun carrière doelen. Hiermee kon ik ook al bepalen in welke context er behoefte is naar een ontwerp oplossing, namelijk tijdens dat de doelgroep aan het werk is.
Uit het inzicht: Vrouwen die aan het beginvan hun carrière staan hebben dromen en doelen voor hun carrière maar gaan die niet aan omdat zij zich niet zelfverzekerd genoeg voelen omde juiste stappen te zetten of niet weten welke stappen ze moeten zetten, heb ik een ontwerpvraag geformuleerd. Ik heb dit inzicht gekozen omdat het een duidelijk gedefinieerd probleem is dat is gevormd is uit de meeste observaties en data en ook omdat dit door de expert, Chantal schenkels, als een probleem benoemd is.
Vanuit de inzichten heb ik de uitgangspunten van mijn concept bepaald met als doel de gewenste gebruikerservaring helder te krijgen. Dit zijn uiteindelijk mijn ontwerprichtlijnen geworden waarmee ik de bepaald heb waar de ontwerpoplossing aan moest voldoen.
Om te weten op welke manier vrouwen elkaar nu supporten en welke oplossingen er al bestaan voor het ontwerp probleem ben ik een concurrentieanalyse gaan uitvoeren. Ik heb een aantal concurrenten geselecteerd en geconcludeerd
wat de meerwaarde van de oplossing is is en waarom vrouwen er gebruik van. Hieruit heb ik sterke punten en kansen voor mijn eigen concept geformuleerd welke ik vas heb gelegd in een SWOT-analyse. Ik heb ook geconcludeerd waarom d edoelgroep en oplossing mogelijk niet gebruikt enwat de nadelen hiervan zijn. Hieruit heb ik zwakke punten en bedreigingen voor mijn eigen concept geformuleerd en vastgelegd in een SOWT-analyse.
Het uiteindelijke doel was om inspiratie te halen uit de SWOT-analyse bij het vormen van concepten.
Om samen met andere ideeën te genereren voor mijn ontwerpprobleem heb ik deelgenomen aan een round brainstorm sessie met klasgenoten van mijn opleiding. Tijdens de sessie legde elke deelnemer een ontwerpprobleem voor. Doormiddel van de Round Robin methode hebben wij voor elkaar ideeen voor ontweroplossingen gegenereerd. Zo hadden aan het eind van de sessie vier klasgenoten ideeën gegenereerd voor mijn ontwerpprobleem. Deze ideeën wil ik meegenomen in het vormen van concepten
Met de inspiratie uit de swot analyse en de gegenereerde idee bij de round Robin heb ik 3 concepten geformuleerd. Deze concepten heb ik inzichtelijk en overdraagbaar gemaakt door middel van solution sketching.
Op dit online platformkunnen vrouwen de kwaliteiten die ze hebben invullen en tonen hoe ze deze skills inzetten. Vervolgens krijgen ze voorstellen voor connecties met vrouwen met dezelfde skill set.
Als de vrouwen de connectie aangaan kunnen ze lezen hoe andere vrouwen hun skills inzetten. Doordat ze zien wat andere vrouwen met dezelfde skills kunnen worden ze geinspireerd en zullen zich zelfverzekerder voelen om hun skills op dezelfde manier in te zetten.
Je wordt ook beter als je dingen gaat doen die je nog niet hebt gedaan, daarom kunnen vrouwen ook delen welke nieuwe skills ze bijgeleerd hebben of welke nieuwe uitdagingen ze zijn aangegaan.
Vrouwen kunnen via deze applicatie hier een eigen doelen opstellen dit zijn doelen voor over 1 jaar, 3 jaar, 5 jaar etc. Vrouwen kunnen in de applicatie voorbeeld doelen lezen om hier sturing bij te krijgen.
Vervolgens kunnen de vrouwen een stappenplan maken om deze doelen te behalen. In het stappenplan stellen ze subdoelen op en hier stellen ze een deadline aan.
Door middelvan notificaties ontvangen de vrouwen reminders om hun (sub)doelen te behalen
Op dit online platform mag iedereen een rolmodel zijn. Iedereen mag het verhaal van zijn carrière zijn. De nadruk ligt niet op succes verhalen maar juist ook op waar dingen mis gingen en wat zei hier uit geleerd hebben. Andere vrouwen kunnen deze verhalen lezen.
Ze kunnen categorieën kiezen waarover ze willen lezen en langs de verschillende verhalen swipen. Via het verhaal kunnen ze met de schrijfster ervan in contact komen.
Vrouwen kunnen elkaar ook ontmoeten. Via het platform kunnen ze evenementen organiseren waarbij ze afspreken op openbare plekken om samen te komen. Tijdens de ontmoeting kunnen vrouwen hun verhalen met elkaar delen. Iedereen mag deelnemen en zich aanmelden om zijn verhaal te delen.
Om ideeën te genereren over hoe de concepten van betekenis kunnen zijn in hetleven van de doelgroep en dus van waarde kunnen zijn voor hen heb ik een cocreatie georganiseerd. Tijdens de sessie heb ik de methode Popcornbrainstorm toegepast. Hierbij mochten de respondenten hardop hun ideeën uitspreken en bediscussieerd. Hiermee wilde ik ideeën genereren waar de hele groep respondenten achterstond.
Tijdens de sessie hebben de respondenten op elk concept ideeën gegenereerd over hoe dit concept beter bij hun behoeftes zou kunnen aansluiten. Met deze ideeën ben ik een iteratie gaan maken op de concepten.
Met de ideeën van de co-creatie ben ik mijn concepten opnieuw gaan vormen. De functies van de concepten kon ik concreter maken met het resultaat van de de co-creatie. Ik heb dit gedaan door het maken van paper prototypes. Hiermee wilde ik op een snelle manier deze functies ontwerpen.
Na het maken van de prototypes hen ik een een concept test uitgevoerd. Het uiteindelijke doel van deze test was om mijn concepten te valideren en aan de handvan de resultaten met de juiste concepten verder te gaan. Tijdens deze test heb ik mijn paperprototypes gebruikt om mijn concepten te kunnen communiceren. Het resultaat van de test was dat ik bij elk concept aanbevelingen had. Ook waren de respondenten het er unaniem overeen dat een samen voegen van concepten het beste zou zijn. Hierbij lag wel devoorkeur op concept 1 en concept 3. Het gevolg is dat ik dit advies meegenemen en deze twee concepten samengevoegd heb met behulp van de aanbevelingen.
Om in de samenvoeging van mijn concepten de ontwerprichtlijnen te kunnen toepassen heb ik als eerst ontwerp criteria op gesteld. Vanuit deze ontwerp criteria wilde ik bepalen welke features ik uit de concepten 1 en 3 moest gaan samenvoegen.
Omdat ik het belangrijk vond om met de ontwerpcriteria echt de behoeften van de gebruiker te kunnen vervullen heb ikvanuit de toutchpoints en pijnpunten van de customer journey van de huidge situatie deze ontwerpcriteria gevormd. Omdat deze customer journey net als mijnontwerprichtlijnen gebaseerd zijn op mijn onderzoek kon ik vervolgens de ontwerpcriteria koppelen aan een ontwerprichtlijn. Zo wist ik zeker dat ik met de ontwerp criteria aan alle ontwerprichtlijnen voldeed en dus allebehoeftes van de doelgroep hierin meegenomen had.
Om te bepalen wat ervoor nodig is om degewenste situatie die omschreven word in de ontwerprichtlijnen en ontwerp criteria, te bereiken heb ik een customerjourney van de huidige situatie gemaakt. Dit om te bepalen welke “toutchpoints” ik moet gaan designen voor de doelgroep. Hiervoor heb ik de customer journey van de huidigesituatie gepakt en met behulp van mijn ontwerpcriteria heb ik bepaald welke features van mijn concepten de huidige situatie kunnen omdraaien in de gewenste situatie. Het resultaat was een customerjourney die omschreef hoe de doelgroep de gewenste situatie bereikt. In de toutchpoints van deze customer journey stonden de features omschrevenwaar de doelgroep gebruik van maakte. Vanuit deze features ben ik het concept gaan ontwerpen.
Ik heb een eerste ontwerp voor het concept gemaakt in de vorm van een medium fidelity prototype. De toutchpoints van de customer journey heb ik gevisualiseerd in mid-fidelityschermen die de features van mijn concept weergeven. Om dit te kunnen doen heb ik ook mijn paperprototypes gebruikt omdat ik hier al geprototyped had hoe deschermen er ongeveer uit moesten gaan zien. Met deze prototypes wilde ik nu gaan testen of decustomer journey van de gewenste situatie overeenkomt met de ervaring en behoeftes van de doelgroepen, of het door mij bedachte concept hierop aansluit en of de uitwerking van dit concept echt is wat ze nodig hebben.
Ik heb een usertest uitgevoerd om te testen of het concept is wat gebruikers nodig hebben enof de gedachtes, emoties, pijn en fijnpunten uit de customer journey kloppen met de ervaring van de doelgroep. Ik heb hier gekozen voor een moderated user test waarbij ik mijn prototypes aan de doelgroep liet zien en door het stellen van vragen kon bepalenof mijn hypotheses klopte. De test op 4 verschillende vrouwen uit de doelgroep. Ik ben deze individuele resultaten gaan analyseren. Uit deze resultaten heb ik conclusies getrokken en vervolgstappen bepaald.
Tijdesn de usertest is in mijn gesprek met de respondenten de naam: Bathroom-break line ontstaan. Dit omdat een van de respondenten aangaf dat dit eigenlijk het alternatief is voor een vriendin om advies te vragen tijdens een toilet bezoek op school vroeger op het moment dat je samen naar het toilet ging.
Met deze naam heb ik een logo gestyled. Ik heb gekozen voor vrouwelijke kleuren maar met een wat zakelijk lettertype. Deze stijl heb ik doorgevoerd in het desing van het eind product.
Met de resultaten van de user test ben ik een iteratie gaan maken en ben ik uiteindelijk tot het eind resultaat: Een high fidelity prototype, gekomen.
Ik hebgewerkt aan promotie materiaal voor mijn concept. Ikheb een campagne poster gemaakt met een boodschap die de doelgroep aanspoort de app te downloaden.
Tijdens een expositie had ik de mogelijkheid om het door mij ontworpen concept te presenteren. Omdat tijdens de expositie alles begrijpelijk moest zijn zonder dat ik uitleg gaf heb ik besloten om een concept video te maken die de werking van het concept uitlegde. In deze video wordt mijn concept gepromoot en stap voor stap uitgelegd. Ook heb ik door verschillende posters mijn onderzoek inzichtelijk gemaakt en trek ik aandacht met de campagne poster