Modular Rebel

Personaliseerbare, modulaire kleding als duurzaam alternatief voor fast fashion

Het probleem

De fast fashion industrie draagt aanzienlijk bij aan de milieuvervuiling. De industrie is verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde koolstofuitstootdit de luchtvaart- en scheepvaartindustrie samen! Een van de orzaken hiervan is goedkope synthetische materialen zoals polyester. Dit synthetische textiel is niet gemakkelijk te recyclen, waardoor ongeveer 85% van het textiel wordt verspild.

Daarnaast buit fast fashion goedkope arbeid uit in ontwikkelingslanden, wat vaak resulteert in slechte arbeidsomstandigheden en onethische praktijken, zoals kinderarbeid. De katoenteelt voor fast fashion is ook niet milieuvriendelijk, omdat milieuvriendelijke alternatieven te tijdrovend en als te duur worden gezien voor de huidige modemerken.

Ondanks alle bezwaren blijft fast fashion populair onder jongvolwassenen van 18 tot 24 jaar, met name studenten, die betaalbaarheid belangrijk vinden maar ook waarde hechten aan duurzaamheid en kwaliteit bij hun kledingaankopen. Hoewel studenten zich bewust zijn van de problemen rond de mode-industrie, vinden ze duurzame alternatieven vaak te duur of te moeilijk om naar op zoek te gaan. Ze zijn echter bereid om meer te betalen voor kleding die ze echt willen.

Wat als we het winkelgedrag van studenten zouden kunnen veranderen met een duurzaam alternatief voor fast fashion, dat de problemen van de fast fashion-industrie oplost?

De opdrachtgever

Minor Designful innovation

De uitdaging

Een innovatie creëren die een oplossing kan zijn voor het fast fashion probleem

Datum

September ‘23 - Februari ‘24

Doelgroep

Studenten

Soort opdracht

Individueel

Ontwerpvraag

Hoe kan ik studenten aanmoedigen om duurzame kleding gemaakt van natuurlijke materialen te omarmen als duurzaam alternatief voor fast fashion?

Inzichten uit deskresearch

Recyclen
Veel kleding kan niet worden gerecycled vanwege de lage kwaliteit en synthetische stoffen gemengd met plastic, waardoor veel textielafval ontstaat.
Wol
Verspild wol zou een milieuvriendelijk alternatief kunnen zijn voor de vervuilende stoffen die de mode-industrie gebruikt
Ethische bezwaren
De fast fashion-industrie is sterk afhankelijk van goedkope arbeidskrachten in ontwikkelingslanden, wat vaak leidt tot een gebrek aan ethische normen in deze regio's.
Innovatieve materialen
Nieuwe technologieën en milieuvriendelijke materialen zouden een verandering kunnen brengen in de mode-industrie, maar worden nog niet gebruikt door de grote modemerken.
Boeren 7
Oneerlijke praktijken, aangestuurd door modemerken, dragen bij aan gezondheidsrisico's, financiële instabiliteit en onethische arbeidspraktijken voor boeren.
Kleding verven
Er is behoefte aan een minder vervuilende manier om kleding te verven

Inzichten uit fieldresearch

Gewoontes bij het winkelen
Studenten hebben een voorkeur voor het kopen van kleding in fysieke winkels
Persoonlijke waarde
Studenten hebben persoonlijke waarden met betrekking tot kleding: Authenticity, Acceptance, Excellence, Comfort, Attachment and Expression
Frequentie
Het nieuwe seizoen is een trigger voor studenten om nieuwe kleding te kopen
Merk loyaliteit
Studenten vertrouwen merken die goede kwaliteit bieden en blijven trouw aan deze merken
Budget
Studenten hebben een budget voor de aankoop van kleding, maar zijn bereid meer te betalen voor kleding die ze vaker dragen
Identiteit
Studenten gebruiken kleding om hun persoonlijkheid en identiteit te laten zien

Design guidelines

1. Inzicht in materiaal
De oplossing moet volledig inzicht geven in de materialen die worden gebruikt in kleding en gebruikers leren wat de impact van deze materialen is op het milieu, zodat studenten weloverwogen keuzes kunnen maken over de impact die ze maken met de materialen die ze kiezen voor hun mode-items
2. Open communicatie
De oplossing moet zorgen voor open communicatie tijdens het productieproces zodat studenten weten wat er achter hun mode-items zit
3. Tijdloze items
Kleding moet ontworpen worden met een lange levensduur en veelzijdigheid in gedachten, waardoor items tijdloos worden
4. Milieuvriendelijke bronnen
De oplossing moet milieuvriendelijke alternatieven voor materialen en verftechnieken implementeren om de milieu-impact van de modeproductie te verminderen
5. Expressie en authentiek
De oplossing ondersteunt consumenten in het kopen van kleding die helpt bij zelfexpressie en het zijn van hun authentieke zelf
6. Mode voorlichting
De oplossing moet studenten informeren over het belang van duurzame mode en hen praktische kennis bieden over hoe ze de levensduur van hun kleding kunnen verlengen, zodat studenten de waarde inzien van ethische en duurzame modekeuzes
7. Betaalbaar
De oplossing moet betaalbaar zijn voor studenten die geen budget hebben om te investeren in een groot artikel

De oplossing

Een uniek en personaliseerbaar modulair kledingstuk met abbonement

Sustainable development goal
Goal 12: Responsible
consumption and production
Deze innovatie is ontworpen voor Sustainable development goal 12: responsible
consumption and production. Dit doel roept op tot een verschuiving naar duurzamere, ethische en milieuvriendelijke praktijken voor consumenten en de productieketen. Fast fashion is een moeilijk oplosbaar probleem dat afhankelijk is van goedkope arbeid in ontwikkelingslanden met slechte arbeidsomstandigheden, een enorme ecologische voetafdruk heeft en veel afval en vervuiling genereert.

De mode-industrie veroorzaakt een grote hoeveelheid vervuiling door verf- en productieprocessen. Duurzaam beheer en gebruik van natuurlijke hulpbronnen en verantwoord beheer van chemicaliën en afval kunnen helpen om deze vervuiling te minimaliseren en het gebruik van milieuvriendelijke materialen en productiemethoden te stimuleren.

De doelstellingen zijn gericht op het verminderen van afval, bijvoorbeeld door middel van preventie, recycling en hergebruik. Dit kan een circulaire economie creëren die de kledingproductie kan verminderen en mensen kan aanmoedigen om hun kleding te recyclen.

Het doel wil ook mensen bewust maken van duurzame levensstijlen en hen helpen duurzame keuzes te maken. Deze duurzame keuzes kunnen helpen de negatieve impact van fast fashion te verminderen.Het grootste deel van de arbeid in de mode-industrie wordt verricht in ontwikkelingslanden. Het doel stelt de huidige consumptie- en productiemethoden ter discussie. Het ondersteunen van ontwikkelingslanden bij het aannemen van duurzame consumptie- en productiepraktijken kan ook helpen om dit complexe probleem aan te pakken.
Aspect 1
Modulaire items
Het belangrijkste onderdeel van Modular Rebel is de modulaire kleding die kan worden aangepast aan meerdere gelegenheden, verschillende weersomstandigheden en stijlvoorkeuren. Dit komt voort uit de behoefte van studenten om nieuwe kleding te kopen als de seizoenen veranderen of als ze de kleding niet meer mooi vinden. Het modulaire ontwerp van de kleding zorgt ervoor dat de kleding altijd relevant blijft.
Aspect 2
Personalisatie
Met Modular Rebel wordt de klant de ontwerper van zijn eige kleding en kan hij zijn persoonlijke stijl uitdrukken. De modulaire items kunnen allemaal worden gepersonaliseerd, inclusief de stofkeuzes. De klanten kunnen ook nieuwe onderdelen kopen en personaliseren, zoals een nieuwe kleur zakken, voor hun modulaire items.
Aspect 2
Personalisatie
Consumenten kunnen de kledingstukken die ze kopen helemaal zelf samenstellen en kiezen uit welke modulaire stukken het kledingstuk bestaat en hoe ze eruit zien. Dit komt voor uit dat studenten kleding gebruiken als middel voor zelfexpressie. Door hun kledingstukken te personaliseren, zorgen ze ervoor dat hun kledingkeuzes een representatie zijn van hun identiteit en kunnen ze helpen bij hun zelfexpressie door middel van kleding.
Aspect 3
Fysieke winkel
Gebaseerd op de behoefte van studenten om te winkelen in een fysieke winkel, biedt de innovatie een fysieke winkelervaring waar een klant kan uitzoeken wat hij wil door informatie te krijgen over de stoffen en stijl.
Aspect 4
Natuurlijke materialen
De materialen van de kleding zijn allemaal natuurlijk en duurzaam. Dit zijn stoffen zoals wol, biologisch katoen, linnen, brandnetelvezels en hennepvezels. Op deze manier voorkomen we dat goede materialen worden gemengd met synthetische stoffen. Het materiaal wordt op natuurlijke wijze geverfd zonder gebruik te maken van schadelijke chemicaliën, zoals avocadoschillen, schimmels en tulpenafval. Natuurlijk waterdicht maken is ook mogelijk door een laagje bijenwas op de kleding aan te brengen.
Aspect 5
Transparantie
Wanneer een artikel wordt besteld, ontvangt de klant persoonlijke updates over de lokale productie van het product en de bronnen van de gebruikte stoffen. Hier krijgt de klant volledige transparantie en word rekening gehouden met de uitdagingen waarmee studenten worden geconfronteerd bij het onderzoeken van de herkomst van hun kleding.
Aspect 6
Abonnement
Om rekening te houden met het kleine maandelijkse budget van studenten, biedt Modular Rebel een abonnementsdienst aan waarbij consumenten elke maand in kleine delen betalen voor de kleding. Het abonnement omvat extra diensten zoals stijltips en hoe ze hun item moeten verzorgen zodat het zo lang mogelijk meegaat. Bovendien worden er reparatieopties aangeboden zodat de items nog duurzamer zijn. Als het kledingstuk echt versleten is, wordt het teruggestuurd voor recycling, waarna er gewoon een nieuw item wordt geleverd als het abonnement wordt verlengd.
Aspect 7
Crowdfunding voor boeren
Door extra bij te dragen aan hun abonnement kunnen klanten investeren in de boeren die de materialen voor hun kleding produceren. De boeren worden geholpen met duurzame landbouwmethoden en krijgen een betrouwbare bron van inkomsten die de boer bevrijdt van de huidige toeleveringsketen. De klanten ontvangen uiteindelijk winst en een terugbetaling voor hun investering die ze kunnen gebruiken om onderdelen voor hun modulaire item te kopen of die ze terugkrijgen.

Mijn ontwerp proces

Tijdens mijn ontwerpproces bij het creëren van dit concept heb ik gebruik gemaakt van het Mendel model. In de Discover fase heb ik breed onderzoek gedaan naar het probleem. Vervolgens heb ik in de Reframe fase methodes gebruikt om inzichten te verkrijgen . In de Ideation fase heb ik ideeën gegenereerd en het concept gevormd. Tenslotte, in de Create fase, heb ik prototypes ontwikkeld en getesten.

Het ontwerpproces met alle gebruikte methodes, heb ik gedocumenteerd en gevisualiseerd in een ontwerpproces kaart.

Follow me on Instagram