Quallet

Daklozen die in een opvang zitten ondersteunen in hun financiën om ze een stap dichter bij hun terugkomst in de maatschappij te brengen

Het probleem

Daklozen niet weten waar ze wel en niet geld aan uitgeven. Het gevolg hiervan is dat ze verkeerde uitgaven doen, zoals drank, sigaretten en andere spullen die zei niet nodig hebben, hier krijgen ze een blij gevoel van. Echter komen daklozen hierdoor in de schulden of lopen deze steeds meer op. Als er vervolgens een rekening binnen komt op hun postadres bij een opvang waar ze verblijven maken ze deze maar niet meer open, uit angst om deze te betalen. Doordat ze op deze manier hun kop in het zand steken hebben daklozen geen overzicht meer over hun financiën en voelen zich niet in staat om hun eigen schulden af te lossen.

De opdrachtgever

ICTU:  Non profit organisatie die  overheidsorganisaties helpt met digitalisering.

De uitdaging

Zoek een probleem bij de digitale overheid en los dit op met behulp van digitale technieken.

Datum

Februari 22’ - Juni 22’

Doelgroep

Daklozen die in een opvang zitten

Soort opdracht

Groepsopdracht met: Daan Herrewijnen, Quinten Parlevliet en Batuhan Çetin

Ontwerpvraag

Hoe kunnen wij dakloze die in eenopvang zitten ondersteunen in hun uitgaven en overzicht geven in financiën zodat zei weer een stap dichter bij hun terugkomst in de maatschappij zijn?

Inzichten

Ontwerprichtlijnen

De oplossing

Quallet is een platform dat is ontworpen om daklozen te helpen inzicht te krijgen in hun financiën en hen te begeleiden bij het aflossen van hun schulden. Het platform biedt verschillende functies om deze doelen te bereiken. Quallet biedt een overzichtelijke en gemakkelijk te gebruiken interface waarmee daklozen hun financiële gegevens kunnen inzien en bijhouden. Dit omvat onder andere functies zoals het inzien van schulden en schuldeiser, een overzicht van hun budgetplan en de mogelijkheid om spaardoelen op te stellen. Daarnaast kan een dakloze via Quallet zij agenda, afspraken, documenten voor de afbetaling van zijn schulden en belangrijke contactpersonen en beheren of archiveren. Quallet biedt ook ondersteuning voor persoonlijk begeleiders die werken met daklozen om hen te helpen bij het beheren van hun financiën, het opstellen van een budgetplan en het nakomen van afspraken. Begeleiders kunnen toegang krijgen tot de gegevens van hun cliënten en kunnen hen adviseren en helpen Quallet helpt daklozen hun financiën beter te begrijpen en begeleid hen bij het aflossen van hun schulden. Dit kan een belangrijke stap zijn voor daklozen om hun leven weer op de rails te krijgen en een stabiele financiële toekomst op te bouwen

Het onderzoek

Tijdens deze ontwerpopgave heb ik gebruik gemaakt van het Double Diamond-ontwerpproces. Tijdens de Discover-fase heb ik onderzoek gedaan naar de problemen die de doelgroep, daklozen, ervaren. Tijdens de Define-fase heb ik het probleem van deze doelgroep gedefinieerd en een ontwerpopgave geformuleerd. Tijdens de Design-fase heb ik ideeën gegenereerd die dit probleem oplossen en deze samen met de doelgroep verfijnd tot een concept. Tijdens de Deliver-fase heb ik dit concept uitgewerkt en verbeterd door middel van testen bij de doelgroep. Lees verder om te zien welke definitieve ontwerpactiviteiten ik heb ingezet.

Interviews

In het ondrzoek zijn medewerkers van een daklozen opvang geïnterviewd om meer over de daklozen in een opvang te weten te komen en er achter te komen welk problemen deze doelgroep ervaren. Uit deze interviews kwam ik tot de conclusie dat schulden en het niet openen van post 2 grote problemen van de doelgroep zijn. De medewerkers die dienen als persoonlijk begeleiders van de doelgroep bleken ook belangrijke stakeholders. Vanuit deze conclusie heb ik het onderzoek veder ingericht.

Enquetes

Met een enquête aan de doelgroep wilde ik erachter komen hoe de de doelgroep zelf naar zijn financiële situatie en schulden kijkt en hoe zei het ontvangen van een rekeningen over de post ervaren.

Cultural propes

Met een cultural prope wilde ik meer over de doelgroep hun financiën/schulden te weten te komen.
Het doel hierbij was:

  • Achterhalen waar de daklozen met schulden hun geld aan uitgeven, wat vinden ze van de keuzes die ze maken? Zouden ze andere keuzes willen maken? Bij welke winkels doen ze dit en wanneer?
  • Achterhalen waar dakloze met schulden geen geld aan uit kunnen geven maar wel geld aan uit willen geven, welk gevoel geeft ze dit? Bij welke winkels zouden ze dit willen doen? Zo willen we hun wensen en dromen achterhalen om deze wensen meet te kunnen nemen in het concept.
  • Achterhalen welke waarde geld voor de dakloze heeft. Hoe belangrijk is het voor ze?

Define

Met behulp van een affinity diagram heb ik in Teamverband gedefinieerd wat de inzichten zijn die uit de opgedane observaties gehaald konden worden. Dit is vastgelegd in jobstorsies. Uit de affinity diagram kon  ook de ontwerpvraag opgesteld worden:

Hoe kunnen wij dakloze die in een opvang zitten ondersteunen in hun uitgaven en in het overzicht kunnen krijgen van hun financiën zodat zei weer een stap dichter bij hun terugkomst in de maatschappij zijn?

Inzichten in de vorm van Jobstorsies

Divergeren van oplossing

Door middel van een creatieve sessies heb ik oplossingen gegenereerd voor de ontwerpopgave. Ik heb dit gedaan samen met mijn team. Voor deze brainstorm methode heb ik de Excursie methode voorbereid en gefacilideerd met als doel om het ontwerpprobleem vanuit een ander perspectief te bekijken en aan de hand hier van oplossingen te genereren. Uit de excursie methode kwamen 10 ideeën. Uit de hele creatieve sessie, waarin ik mee heb gedaan met methodes door teamgenoten gefaciliteerd, kwamen 41 ideeën. Na het convergeren van de ideeën met behulp van een COCD-box en na het synthetiseren van de ideeën tot concepten waren er 3 concepten als resultaat.

3 Concepten

Concept 1: Bankie

Daklozen terug naar een eigen thuis en een eigen plek door uitgaven voor de daklozen te beheren en te controleren en met behulp van een bankpas app helpen bij het doen van verstandige uitgaven 

Concept 2: Grafikie

Visueel inzicht in de inkomsten en uitgaven. Door middel van feedback hierop kennis op doen over verstandige uitgaven.

Concept 3: Lijssie

Door middel van lijstjes advies krijgen over waar de dakloze zijn geld het beste aan kan uitgeven. Deze boodschappenlijstjes helpen hem om geld verstandig uit te geven.

Co creatie

Aan de hand van de feedback van de opdrachtgever is het concept Lijssie geselecteerd om veder uit te werken. Dit concept is tijdens een co creatie sessie aan de doelgroep en stakeholders voorgelegd met als doel het concept te itereren aan de hand van de behoeften en ideeën van de doelgroep. De co creatie sessie vond plaats bij een opvang van het CVD en heb ik in overleg met een persoonlijk begeleider uit de opvang gefaciliteerd. Er deden 1 persoonlijk begeleider en 5 daklozen mee aan de sessie. Tijdens de sessie heeft de doelgroep een hoop ideeën bedacht bij ons concept en hun wensen, verwachtingen en behoeften geuit. Tijdens deze sessie konden zei dit opschrijven of visualiseren en ik en mijn teamgenoten hebben ook aantekeningen gemaakt.

User story map

Een deel van de user story map

Ik heb vervolgens user stories geschreven om de behoeftes van de daklozen die duidelijk waren geworden tijdens de cocreatie om te zetten in softwarefuncties die toegepast konden in de uitwerking van het concept. Ik hebben ditgeschreven vanuit het perspectief van de doelgroep om uit teleggen hoe de softwarefunctie waarde bied voor de dakloze. Om alle userstories te ordenen heb ik een user story map gemaakt waarin ik de userstories per onderwerp geordend heb,

Paper prototypes

Om ideeën te genereren voor de uitwerking van het concept heb ik een prototype sessie georganiseerd. Hierbij ging ik samen met mijn team en designers die niet aan deze opgaven werkte aan de slag om prototypes te schetsen.

Elke designer kreeg de taak om één onderdeel van de user story map uit te werken tot een paper protoype. Het resultaat was verschillende paper prototypes  van de verschillende features uit de user story map.

Wireframing

Door mij gemaakte wireframes uit iteratie 1

Om de paperprototypes, gemaakt tijdens deprototype party uit te werken tot een design zijn er wireframes gemaakt. Ik heb gekozen voor wireframes omdat dit een snelle manier is van het maken van een interface. Elk teamlid heeft een aantal features op zich genomen om de wireframes inclusief annotaties te maken. Ik heb de volgende schermen gemaakt: Hoofdscherm, schulden/budget overzicht en persoonlijke gegevens.

Wireframe test

Via een online tool genaamd Maze hebben ik en mijn teamgenoten de wireframes getest op gebruiksvriendelijkheid bij respondenten die niet tot de doelgroep behoren. Met behulp van Maze zijn er automatisch heathmaps van onze resultaten gegenereerd die precies laten zien waar respondenten het vaakst op klikte. Vanuit deze heatmaps kon ik na analyse conclusies trekken voor de volgende iteratie

Wireframing IT 2

Door mij gemaakte wireframes uit iteratie 2

De testresultaten zijn verwerkt in een iteratie op de wireframes. Er is hierbij gekozen voor een homescherm met al meer informatie waarbij de gebruiker gelijk inzicht heeft in schulden, afspraken, zijn budget, belangrijke to do's en zijn vermogen.

Design system

Om een stijl vast te leggen  waarmee de wireframe uitgewerkt moesten worden heb ik samen met mijn team een design system gemaakt. Hiermee hebben we alle design elementen samengebracht op één centrale plek. Met dit design system kon een consistent design doorgevoerd worden.

High fidelity

Om een prototype te hebben wat realistisch was en getest kon worden bij de doelgroep is het design system toegepast en heb ik samen met het team de wire frames uitgewerkt tot een high fid prototype.

Ussability test

Om het prototype te kunnen testen op gebruiksvriendelijkheid heb ik een test sessie georganiseerd bij dezelfde opvang van het CVD als waar de cocreatie sessie gehouden is.

Uitdeze test kon geconcludeerd worden  dat bijna alle functies zowel effectief als efficiënt zijn. Eigenlijk alle taken konden de daklozen uitvoeren en vaakbinnen enkele seconden. Er waren een paar taken die nog niet efficiënten snel gingen. Deze zijn door mij geanalyseerd in een tabel waarna er in teamverband oplossing zijn geformuleerd.

De respondenten waren ook erg tevreden over het product. Ze gaven aan het een goede app te vinden omdat ze hiermee erg veel overzicht zouden krijgen, iets wat ze nu nog niet zo ervaren.

Definitieve prototype

Bekijk hieronder het definitieve eindresultaat.

Service blueprint

Om achtergrond processen en ondersteunende partijen voor ons concept inzichtelijk te maken besloot ik om een service blueprint te maken. Deze service blue print laat zien hoe de doelgroep met de applicatie interacteert maar ook wat er op de achtergrond gebeurt om deze interacties mogelijk te maken. Deze service blueprint is een resultaat van onderzoek naar de haalbaarheid van het concept.

Customer journey

Aan het eind van de design sprint heb ik ook een customer journey gemaakt van de future state (gewenste situatie). Dit heb ik gedaan om de ervraring die een gebruiker met de gemaakte aplicatie heeft weer te geven. Ook laat deze journey zien hoe de aplicatie verlichting bied aan de problemen van de doelgroep.

Reflectie op het proces

Mijn rol in het team

Facilitator:
Tijdens dit project heb ik veel methodes gefaciliteerd voor het team. Dit waren vooral de methodes die wij met stakeholders uitvoerden. Ik heb stakeholders benaderd voor interviews en ik heb contact gehad met verschillende organisaties om toegang te krijgen tot de doelgroep, de daklozen in de opvang. Ook plande ik de cocreatie en testsessies in. Dit alles deed ik in overleg met het team en dit zorgde ervoor dat alle teamgenoten bij deze sessie aanwezig konden zijn. Met het uitvoeren van deze taak heb ik mijn management skills ontwikkeld.

Planner en procesbewaker:
Tijdens het project heb ik de planning bijgehouden voor het team. Dit zorgde ervoor dat alle afspraken die wij maakten en taken die wij verdeelden overzichtelijk waren voor het team. Ook bewaakte ik de planning door aan het begin van een les of meeting te evalueren of deadlines behaald waren. Telkens als ik met mijn team was heb ik geprobeerd om een korte standup te organiseren, te bespreken waar we stonden en wat onze vervolgstappen waren. Hiermee heb ik mijn planning skills laten zien en ingezet.

Leerpunten
  • Ik heb in dit project nieuwe methodes geleerd om in te zetten. Dit zijn de cultural proces, jobstorsies, excursie methode en service blueprint. Ik weet nu hoe ik deze methodes moet inzetten en kan hier in de toekomst op terugvallen. Jobstories vond ik een hele waardevolle methode om onderzoeksresultaten te structureren. En een service blueprint hielp om de werking van het concept overdraagbaar te maken, iets waar de opdrachtgever en betrokken tijdens de expositie blij van werden.
  • In dit project heb ik veel contact gehad met de doelgroep. Ik heb ze betrokken door middel van onderzoek, cocreatie en user testing. Hier leerde ik dat elke fase dat je de doelgroep betrekt een ontwerp beter op hun behoeften afgestemd kan worden en dat het waardevol is om dit zo vaak mogelijk te doen.
  • Als laatst had ik nog een verbeterpunt voor mezelf. Ik moet creatiever worden in visual design. Het design van de app is vrij standaard en ik moet meer tijd stoppen in het uniek maken van mijn design.

Follow me on Instagram